De nieuwe dienstverlening van de Lijn zorgt over heel Vlaanderen voor een grote impact. Besparingen zorgden ervoor dat de dienstverlening moest herbekeken worden.
De aanbodgestuurde dienstverlening (waarbij elke burger en halte vond op max 750 m van zijn woning) werd aangepast naar een vraaggestuurde dienstverlening. De gemeentes zaten mee aan de tafel voor het uittekenen van de nieuwe buslijnen maar konden slechts mee debateren binnen een heel beperkt kader. De meeste gemeentes moesten vooral aan dienstverlening inboeten. Meerhout kreeg gelukkig een bus naar Mol bij. Dat neemt niet weg dat veel inwoners in de kou bleven staan.
Een mailbox (bus@meerhout.be) werd op de eerste dag van de invoering van de nieuwe dienstverlening ingevoerd om zo de bezorgdheden te kunnen capteren. Op die manier konden reeds snel enkele conclusies doorgegeven worden aan de Lijn. Een conclusie was dat verschillende kinderen niet op school raakten wegens ondercapaciteit van lijn 982 (Tessenderlo-Geel). Onze burgemeester aarzelde niet en legde zelf een bus in om de kinderen naar school te brengen. Hierdoor gaf ze de Lijn extra tijd om een duurzame oplossing te voorzien. Bovendien werd zo heel duidelijk hoeveel jongeren nood hadden aan vervoer en gaf de telling door de Lijn heel duidelijk weer dat er een probleem was. Op 1 februari 2024 nam de Lijn actie en voorzag een extra bus op lijn 982.