Mobiliteit
We willen van Meerhout terug het dorp maken dat het verdient te zijn. Daar horen geen duizenden auto’s en vrachtwagens bij die ons dorp enkel gebruiken om er door te rijden richting de autostrade. Daarvoor zijn er alternatieven.
Visie
Verkeer en mobiliteit, dat zijn we allemaal. We nemen allemaal deel aan het verkeer en we hebben ook allemaal onze mening. En dat er heel veel verschillende meningen zijn, dat mochten we ervaren bij de invoering van het nieuwe snelheids- en tonnageplan. Maar wat we zeker wisten, was dat het niet de goede kant uitging voor we die nieuwe maatregelen invoerden. Het verkeer nam jaar na jaar toe, zowel het vrachtverkeer als het autoverkeer en dit allemaal op wegen die daartoe niet goed zijn uitgerust. Met cd Meerhout wilden we niet meer blijven toekijken, we hebben gehandeld. Dit zijn enorm moeilijke beslissingen maar cd Meerhout zal in de toekomst blijven streven naar een andere vorm van mobiliteit, een mobiliteit:
- waar voetgangers en fietsers een belangrijke en veilige plaats krijgen op onze wegen.
- waar autoverkeer en het plaatselijk vrachtverkeer op een veilige zal kunnen rijden
- waar het voor omwonenden leefbaarder wordt
- waar we door verminderde verkeersintensiteiten meer mogelijkheden krijgen om o.a. ‘straat’feesten te organiseren
- waar we “mooie” straten zullen kunnen aanleggen
Cd Meerhout kiest voor een nieuwe mobiliteit die ons de garantie geeft dat we naar de toekomst een veilige en betere leefomgeving voor al onze Meerhoutenaren kunnen creëren.
Realisaties
Veilig in het verkeer
- Na de herkomstbestemmingsmeting in 2023 werd duidelijk dat 70% van de vrachtwagens die door Meerhout rijden slechts doorgaand verkeer is. Dit is een enorm cijfer en daarmee staan we in de Top 3 van de provincie Antwerpen. Daarom gaf Agentschap Wegen en Verkeer, die eigenaar zijn van o.a. de Molsebaan, Molenstraat, Violetstraat, Beerstraat en Bevrijdingslaan de toestemming om in deze straten een tonnagebeperking op te leggen terwijl het nog een gewestweg is
- In het voorjaar van 2024 zal een snelheidsplan uitgevoerd worden waarbij de snelheid in de bebouwde kom tot 30 km/u beperkt wordt.
- Om de hoeveelheid doorrijdende personenwagens te verminderen, wordt gewerkt aan een circulatieplan, hetgeen het doorgaand verkeer zal beperken. Bovendien zullen deze ingrepen uitgevoerd worden in de straten die veel te smal zijn voor het toenmalige verkeer . Daardoor worden deze straten heringericht en veiliger gemaakt
- De Schoolstraat wordt heringericht op basis van reeds gemaakte ontwerpplannen. De focus ligt op veiligheid, oog voor de zwakke weggebruiker en leefbaarheid
- Inrichtingen van straten starten bij voldoende plaats creëren voor de zwakke weggebruiker
Heen en weer in Meerhout
Met de bus
- Meerhout kreeg in januari 2024 een busverbinding met Mol die om het uur rijdt
- Sinds 2023 betaalt Meerhout een deel terug van de busabonnementen voor kinderen en jongeren
Deelwagens
- In het najaar van 2023 kwamen er 2 deelwagens als mogelijk alternatief voor mobiliteitskeuzes
Parkeren
- Het aantal parkeerplaatsen en het gebruik ervan werd in kaart gebracht
- In het voorjaar van 2024 werd een blauwe zone geïntroduceerd aan de parking van WZC De Berk en in de Violetstraat
Met de fiets door Meerhout
- De fietspaden van Kiezel werden gerealiseerd
- De plannen voor fietspaden langs Burgemeester Adriaensenlaan en Gestelsesteenweg zijn klaar, de rooilijnplannen zijn klaar en kunnen getekend worden door de minister
- De plannen voor fietspaden langs de Eindhoutsebaan zijn klaar
- De plannen voor fietspaden langs de Molsebaan en Molenstraat zijn in voorbereiding
- Er werden een 10-tal veelgebruikte fietsroutes geselecteerd. Deze zullen een opwaardering krijgen zodat ze veilige alternatieven zijn, ook voor de schoolgaande jeugd
Wij luisteren graag naar uw mening
Wij vinden het belangrijk om je mening en visie te delen, omdat we geloven dat iedereen het recht heeft om te worden gehoord. We willen ook bijdragen aan een open en inclusieve samenleving, waar iedereen zijn of haar mening kan geven, ongeacht zijn of haar achtergrond of overtuigingen.
Berichten
Thermoplasten en voorsignalisatie nieuwe snelheidsregimes
Sinds begin augustus werden er wegmarkeringen in thermoplast (een soort kunststof) aangebracht om het begin van de zone 30 en de schoolomgevingen nog extra in
Haltes De Lijn/ fietspad Gestelsesteenweg
De uitvoering voor de aanleg van het fietspad langs de Gestelsesteenweg is nog niet voor direct en het is ook moeilijk om een juiste timing